Waarom is responsive/adaptive en mobile first zo belangrijk voor mijn webshop?

»Waarom is responsive/adaptive en mobile first zo belangrijk voor mijn webshop?

Waarom is responsive/adaptive en mobile first zo belangrijk voor mijn webshop?

Als echte IT-er kan ik me niet voorstellen dat er zoveel mensen zijn die via hun mobiele device producten kopen via het internet. Het lijkt mij dat je als consument zoveel mogelijk informatie wil zien en het liefst zo gedetailleerd mogelijk. Op zo’n klein schermpje komt dat wat mij betreft niet helemaal uit de verf.

Toch blijkt uit onderzoek en analyse van Google dat sinds 2013 er meer mobiel verkeer over het internet gaat dan dat er desktop verkeer plaatsvindt. Op het moment van schrijven zal dit zo rond de 65% mobiel verkeer zijn tegenover 35% desktop verkeer.

Er zijn natuurlijk branches waar dit getal verschilt, maar het is een trend die enorm aan het doorzetten is, en iedereen verwacht tegenwoordig dat een website er op een telefoon ook prima uitziet.

Hoe zit het met de conversie op mobiele devices?

Over het algemeen ligt de conversie op mobiele devices iets lager dan op desktop. Via de telefoon wordt er duidelijk meer georiënteerd, en wordt de aankoop later via desktop geplaatst. De kunst is om de consument al tot kopen te krijgen in deze oriënterende fase. Wat hierbij kan helpen is het eenvoudiger maken van processen. Een klant heeft geen zin om heel veel gegevens in te vullen via zijn telefoon, dus zijn er oplossingen zoals inloggen via Facebook en het automatisch aanvullen van adresgegevens op basis van postcode via de api van Webservices.nl. Daarnaast kan de conversie op mobiel omhoog door slimme betaalmogelijkheden te bieden zoals Afterpay en betalen via de app van je bank. Ook het opslaan van de betaalmethode is een opkomende trend. De consument hoeft dan alleen de eerste keer zijn betaalgegevens in te vullen, de volgende keer kan hij direct op betalen drukken en de betaling wordt direct gedaan.

Interface

Ook van belang in conversie op mobiele devices is een duidelijke interface. Zijn de knoppen groot genoeg, zitten ze op logische plekken? Dit kun je vaak zelf al testen door met een aantal verschillende telefoons eens door je webshop heen te klikken. Vraag ook om feedback binnen je netwerk, hier komt vaak ook veel nuttige informatie uit! Een handige tool om dit mee te doen is Hotjar. Hiermee kun je onder andere heatmaps maken om te kijken waar geklikt wordt (klikken mensen op onderdelen waar eigenlijk niet op geklikt kan worden?) en Hotjar maakt een soort schermopname zodat je eenvoudig mee kan kijken met wat klanten zoal doen op een bepaalde pagina.

Optimalisaties

Hoewel een 4G verbinding behoorlijk snel is, is nog niet elke mobiele verbinding vergelijkbaar met die van een desktop gebruiker. Het is daarom van belang dat pagina’s geoptimaliseerd zijn qua compressie van de content. Er zijn veel tools beschikbaar om afbeeldingen te optimaliseren zonder dat er verlies van kwaliteit ontstaat. Wij hebben hier een uitgebreid onderzoek naar gedaan en daar kwam uiteindelijk TinyPNG uit als beste tool qua compressie/kwaliteit verhouding. Er is een module voor Magento beschikbaar om automatisch je afbeeldingen te comprimeren via de TinyPNG api.

Al deze optimalisaties qua functionaliteit, interface en compressie voer je uit om je consument een betere ervaring te bieden. Bijkomend voordeel is dat Google sites die geoptimaliseerd zijn voor een mobiel een hogere ranking geeft in de zoekresultaten. Dus naast een hogere conversie ook nog eens meer leads naar je webshop toe!

Hulp nodig?

Hulp nodig bij het optimaliseren van je mobiele webshop? Neem dan contact met ons op.

2017-02-23T22:02:59+02:00 Categories: Ecommerce|